Finanční mechanismus: | Norské fondy 2014-2021 |
Program: | VV - Program Vnitřní věci |
Programová oblast a cíl programu: | 20 - Mezinárodní policejní spolupráce a boj proti trestné činnosti: Lepší prevence a vyšetřování trestné činnosti |
Modalita programu: | Otevřená výzva |
Výsledek programu: | Posílení spolupráce mezi státní policií, mezinárodními subjekty a orgány územní samosprávy |
Specifický cíl MGS: | Zvýšení mediální gramotnosti široké veřejnosti |
Výstup programu: | Realizovaná opatření zaměřená na boj proti zločinu z nenávisti, dezinformacím a hybridním hrozbám |
Poskytovatel finančních prostředků: | Ministerstvo vnitra České republiky |
Registrační číslo žádosti: | VV-MGS-008 |
Sektorový kód: | 1112000 - Vzdělávání a odborná příprava - Education facilities and training |
Umístění projektu: | Dopad na celou ČR |
Datum zahájení: | 02. 06. 2022 |
Datum ukončení: | 31. 12. 2023 |
Hlavní realizátor: | Česká zemědělská univerzita v Praze |
Hlavní partner ČR: | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta |
Hlavní partner Norsko: | University of South-Eastern Norway |
Web: | https://medgram.cz |
Rozvoj mediální gramotnosti je v českém vzdělávacím systému stále důležitější a zároveň velmi podceňovaný. Předchozí výzkumy ukázaly jak nízký zájem vzdělávacích institucí (včetně institucí celoživotního vzdělávání) o tento předmět, tak neutěšené výsledky stávající mediální gramotnosti. To bohužel platí i přes narůstající problémy spojené s kybernetickou bezpečností, hybridní válkou, rychlým technologickým rozvojem online médií a dokonce i přes narůstající angažovanost ČR (i v mezinárodní sféře) v rozvoji vzdělávacích aktivit v oblasti mediální gramotnosti.
Projekt "Mediální gramotnost interaktivně a pro každého" usiluje o rozvoj mediální gramotnosti u zvláště ohrožených cílových skupin studentů ve věku 15-19 let a seniorů ve věku 65+. Tyto skupiny jsou zranitelné z důvodu vysokého využívání technologií v kombinaci s dosud se nerozvíjejícím kritickým myšlením (případ studentů) a nedostatečně rozvinutými dovednostmi pro bezpečné a efektivní fungování v online prostředí. Cíle bude dosaženo vytvořením a distribucí dvou interaktivních masivních otevřených online kurzů (jeden pro každou cílovou skupinu). Každý z kurzů, didakticky upravený pro danou cílovou skupinu, se bude zabývat tématy, jako jsou předměty kritického myšlení, nová a stará média nebo ověřování faktů. Jako doplnění bude sloužit vytvoření únikové hry a prvky mezigeneračního vzdělávání. Kurz bude distribuován prostřednictvím partnerů (zapojených do regionálních sítí) složených z různých aktérů zapojených do vzdělávání (střední odborné školy, knihovny, mládežnické organizace, e-seniorské platformy) vybraných zejména ze strukturálně vyloučených regionů s nízkými výsledky mediální gramotnosti. Distribuci napomohou workshopy s pedagogy partnerů. V obecné rovině projekt přispěje k odolnosti vůči kybernetickým hrozbám a k cílům, které si ČR vytyčila v oblasti kybernetické bezpečnosti.
Media literacy development is both increasingly important and highly underestimated in Czech Republic's educational system. Previous research showed both low interest in the subject by educational institutions (including lifelong learning institutions) and dismal scores of existing media literacy. Unfortunately, this holds true despite increasing issues connected to cybersecurity, hybrid warfare, rapid technological development of online media and the CR (and international) commitment to developing educational activities aimed to drive the solution.
The project “Media literacy interactively and for everyone” seeks to develop media literacy among particularly vulnerable target groups of students aged 15 - 19 and seniors aged 65+. These groups are vulnerable due to their high use of technology combined with yet developing critical thinking (case of students) and underdeveloped skill set to safely and effectively function in the online environment. This will be achieved by developing and distributing two interactive massive open online courses (one per target group). Each course, didactically adapted for the particular target group, will cover subjects such as critical thinking subjects, new and old media, or fact-checking. The course will be distributed via partners consisting of various institutional actors involved in education (high schools, libraries, youth organizations, e-senior platforms) selected particularly from structurally excluded regions with low scores of media literacy. Distribution will be aided by workshops with partners' educators and the development of an `escape game designed to increase the project's visibility. On a general level, the project will contribute to intergenerational learning, resilience to cyber threats and goals CR singed for in the areas of cybersecurity (e.g., education, tech sovereignty, international cooperation).